NEWSeum

10.12.2014 - 10.12.2015, Muzeum města Ústí nad Labem, Masarykova 3, www.muzeumusti.cz

Elektronická média, především noviny, rozhlas, televize či internet, by nám měla zprostředkovávat informace, události a nejrůznější sdělení z různých perspektiv, abychom si mohli utvořit vlastní úsudek.

NEWSeum   NEWSeum   NEWSeum

Média rozšiřují náš pohled za hranice toho, co jsme schopni obsáhnout bez jejich pomoci. Tím formují naši identitu, nabízejí nám šanci porozumět druhým i světu a zasadit naše jednání do společenského kontextu.

Média však často podávají i banální události šokujícím způsobem, orientují se víc na svou vlastní potřebu čtenosti než snahu o informování veřejnosti. Používají stereotypy, medializují celebrity a podobně. K získání profitu neváhají používat prostředky prodeje reklamy, produktů a služeb. Důležitou etickou otázkou zůstává, do jaké míry nás mohou manipulovat, v jaké míře jsou ovlivněna zájmy vlastníků a velkých inzerentů, proč nám ze složitého světa plného událostí předkládají právě tyto a ne jiné informace a proč je jejich způsob medializace událostí právě takový, jaký je.

Globální média, která z devadesáti procent vlastní pouze šest korporací, se mnohdy zaměřují na témata, hodnoty a problémy západního světa, zatímco „zbytek“ planety (většina rozvojových zemí a nezanedbatelná část lidstva) zůstává bez adekvátního mediálního zastoupení a reprezentace. To ztěžuje orientaci a odsunuje řešení problémů, jejichž důležitost je klíčová v planetárním měřítku: ekologické hrozby, epidemie nakažlivých nemocí, terorismus…

Vystavená „mapa internetu“ ukazuje, že internetová síť se rozšiřuje celosvětově, její dostupnost je ale závislá na rozvoji stávající infrastruktury. Díky nesouměřitelnosti současného světa některé země sice prosazují, aby se přístup k internetu stal zakotveným právem, tři miliardy lidí k němu však vůbec přístup nemají a pro mnohé z nich není dostupná ani elektrická energie.

NEWSeum je pokusem osvojit si prostřednictvím umělecké kreativity a imaginace vybrané mediální události, vyjmout je z prostředí, kde jsou neustále přetvářeny v toky měnících se dat, a společně s nově vytvořenými artefakty je umístit do muzea.

Vystavit nehmotné, manipulovatelné a chimérické mediální události v muzeu je také pokusem konfrontovat je s artefakty, které se vyznačují autenticitou, historickou hodnotou a jedinečností, a tím otevřít zdánlivě bezpečný svět muzea diskusi o jeho roli v současné společnosti. Vždyť muzeum můžeme chápat jako jedno z médií. V muzeu je vystaveno šest krátkých zpravodajských videí.

Projekt připravila a realizovala Tamara Moyzes - “artivistka”, která svou uměleckou tvorbu (především videoart a nová média) spojuje s aktivismem, zájmem o společenská a politická témata (kritika rasismu a xenofobie, izraelsko-palestinský konflikt ad.). Na projektu s ní spolupracoval její manžel, umělec Shlomi Yaffe.

EDUCON finep Evropská komise   Česká rozvojová agentura

Projekt Museo Mundial je realizován s podporou Evropské unie a České rozvojové agentury.
Za jeho obsah je odpovědný EDUCON a nemůže být vnímán jako stanovisko EU či ČRA.